Baby-serviesje van keramiek voor Wolf



Speciaal voor de geboorte van mijn eerste kleinkind heb ik dit setje, van een bordje, kommetje en bekertje, gemaakt. Het is van porceleinklei. Deze klei voelt een stuk zachter aan dan fijne chamotte, je kunt er fijner (dunner) mee werken.

Het bordje en de beker heb ik gemaakt met een draaischijf. Daarbij heb ik heel wat hulp gehad van de docente, want al lijkt het makkelijk, dat is het beslist niet. Daar waar ik keramiekles heb, staat geen draaischijf. Ik heb met een paar cursisten 4 extra zomer lessen afgenomen op een andere locatie, waar 2 draaischijven stonden (en lonkten 😉). Vandaar dat ik de gelegenheid om daar gebruik van te maken niet voorbij heb laten gaan. Het kommetje heb ik gemaakt met een mal.

Met Engobe SE 306 heb ik de eerste kleurlaag blauw gespoten, met uitsparingen voor de gele zon (glazuur). Daarna zijn de stukken biscuit gebakken.

Het geheel is verder geglazuurd met glans transparant glazuur. Tot de 20e wist ik wel dat ik een kleinzoon kreeg, maar niet zijn naam. Na de geboorte heb ik zijn naam en grassprietjes met porceleinstift aangebracht. Hierna moesten de stukken nog even in de (thuis)oven.
Het servies is gewoon te gebruiken en af te wassen.

Het uiteindelijke kadootje:





Reacties