Mijn eerste raku gestookte kommetjes



De laatste les van de keramiekcursus sluiten we af met Raku stoken bij een keramist thuis in de tuin. 
Raku is oorspronkelijk een Japanse manier van stoken. Omdat de klei niet in een oven wordt afgebakken en het snel wordt afgekoeld, gebruik je een aparte soort rakuklei en glazuur. De klei vind ik een stuk minder makkelijk te vormen in vergelijking met de fijne chamotte, waar ik tot nu mee heb gewerkt. Het is wat droger en barst wat sneller.

Ik wilde graag kommetjes maken die wat Japans hebben, vandaar de kersenbomen (voor als je het nog niet herkende ;-)). Met wax heb ik bomen op de biscuit gebakken kommetjes geschilderd. Alles wat niet geglazuurd wordt, wordt zwart door de raku.

Daarna heb ik het glazuur aangebracht. De binnenkant van de kommetjes heb ik bespoten met Raku glazuur SG 2000. Voor de bloesem aan de takken heb ik SG 2010 en R2 met elkaar gemengd, zodat er roze ontstaat. SG 2007 heb ik gebruikt voor het onderste deel (het gras) en SG 2006 voor het bovenste deel (lucht).
1 In de oven - 2 Net uit de oven - 3 Uit het zaagsel
De kommetjes zijn met tangen in de oven van ca. 1000 graden gedaan. Na een poos (ik ben even kwijt hoeveel tijd) zijn ze  uit de oven gehaald en in zaagsel gelegd. Het zaagsel gaat door de hitte van de gloeiende keramiek branden Hierdoor wordt zuurstof onttrokken aan de klei en het glazuur. Ongeglazuurde delen worden daardoor zwart (bijvoorbeeld daar waar de wax zat).
Daarna wordt de keramiek snel afgekoeld (door blazen en wapperen), hierdoor 
craqueleert het glazuur. Volgens de docente waren er een aantal redenen, want bij de meeste keramiekstukken werden de ongeglazuurde delen grijs in plaats van zwart.
Ik heb voor het uiteindelijke resultaat de ongeglazuurde bomen, met sterk verdunde Oost-Indische inkt bewerkt.


Een heel proces dus, dat raku stoken. Leuk om mee te maken! En het resultaat bijzonder.
Zeker de glazuren. Vooral de turquoise SG 2007, deze heeft door de hitte een rode gloed gekregen.  



Reacties