Theedoos van keramiek




Om verschillende technieken onder de knie te krijgen, heb ik een doos leren maken. Ik heb er meteen een theedoos van gemaakt, waar 3 rijtjes theezakje in kunnen. Hij is helemaal geworden zoals ik hoopte!
Om mooie kanten te krijgen waarvan je de hechting niet ziet heb ik de delen uit de kleiplaat verstek gesneden en de delen met slib aan elkaar gemaakt. Nadat de klei leerhard was heb ik er bloemen in gekrast. 


Daarna is het stuk de eerste keer de over in gegaan. 
Met glanzend wit glazuur heb ik de binnenkant van de deksel en doos gegoten. Althans....de docent heeft me er mee geholpen, want met de 3 compartimenten voor de zakjes was dat best lastig. 
Met cobaltoxide heb ik vervolgens de voegen van de tekeningen in gekleurd (zie foto). Ik had gehoopt dat de opgedroogde oxide makkelijk weg te poetsen was van de doos, maar dat was helaas niet zo. Weer een les wijzer 😏)


Over de tekening heb ik vervolgens witte glanzende glazuur gespoten. (SG 1830) Dit is het eindresultaat:



Je ziet dat ik de cobaltoxide heb weg proberen te poetsen. Het was dus niet de bedoeling dat er een blauwe waas rondom de tekeningen zou zitten. Maar het heeft wel wat! 


De binnenkant:







Reacties